Comori de artă din colecţia de pictură Ion Chiricuţă

Divizia de publishing Argo Art a adăugat în biblioteca sa un nou album, Comori de artă din colecţia de pictură Ion Chiricuţă.

Albumul este un omagiu adus reputatului chirurg oncolog Ion Chiricuţă (1918-1988), unul dintre cei mai pertinenţi şi mai pasionaţi colecţionari de artă ai secolului XX. Cu o precizie de chirurg, între două vieţi salvate, Ion Chiricuţă a achiziţionat opere ale artiştilor români contemporani cu el: Theodor Pallady, Gheorghe Petraşcu, Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba, Marcel Chirnoagă, Constantin Piliuţă, Gheorghe Vânătoru, sau Florin Niculiu (cu care Chiricuţă a legat o frumoasă prietenie). Într-un fel, Chiricuţă a salvat “vieţile” unor tablouri sortite poate uitării, iar cu puţin înainte de finalul vieţii sale, în anul 1982, acesta şi-a donat întreaga colecţie muzeului din oraşul său natal, Bârlad, în care tatăl său a fost preot.

Selecţia lucrărilor din albumul Comori de artă din colecţia de pictură Ion Chiricuţă a fost realizată de către expertul în artă şi totodată iniţiatorul proiectului Argo Art Design, Adrian Buga, împreună cu prof. Ion Christian Chiricuţă, unul dintre fiii colecţionarului.

Acest album s-a născut, dincolo de spaţiul magic al cărţilor şi al operelor de artă, din dorinţa autorilor de a pune la dispoziţia publicului iubitor de frumos o lucrare amplă, bogat ilustrată, cu detalii şi istorii ale celor mai reprezentative opere de pictură şi grafică aflate în colecţia profesorului Ion Chiricuţă.

Un album în ediţie bibliofilă

Urmărind istoria generală a artei româneşti, cât şi cea particulară a operei colecţionate, autorii au reconstituit structura personală a acestui buchet de artă pornind de la sistemul gândit cu o mare stricteţe de la bun început chiar de către colecţionar. Au optat pentru gruparea catalogului în trei capitole separate, legate printr-o viziune comună. Primul capitol, Pictura românească, cuprinde o selecţie a celor mai reprezentative lucrări din colecţie. Textul care însoţeşte capitolul dublează experienţa. Contactul intim cu detaliul fotografiat şi prezentat prilejuieşte imersia în fiecare operă reprodusă şi transformă simpla privire într-o veritabilă artă a înţelegerii.

Al doilea capitol, Arta Europeană, este format dintr-o selecţie a lucrărilor de pictură străină, care, prin cercetarea prilejuită de publicarea acestui

catalog, au adus cele mai noi şi neaşteptate date. Caracterul cu totul particular al acestei colecţii de pictură străină este determinat şi de elucidarea parţială a misterelor legate de cópii, falsuri şi de nebănuitele atribuiri ale lucrărilor originale.

Al treilea capitol, intitulat Inventarul total al colecţiei de pictură, este unul tehnic. Fiecare tablou este ilustrat faţă-verso, considerând că pe spatele unei lucrări sunt sedimentate straturi succesive ce poartă deopotrivă amprenta epocii în care a fost creată şi a mediului în care a circulat.

Dubla folosire a artei şi ajutorul pe care aceasta l-a reprezentat în munca de fiecare zi – liniştea tuşelor şi culorilor la care chirurgul Chiricuţă se gândea când opera – fac inevitabilă transformarea valorii colecţiei în valoare umană. Această dublare este la capătul intenţiei de artă, deoarece, prin folosirea operei, arta a fost cufundată irevocabil în om.

Ne stau mărturie cuvintele împărtăşite de Ion Chiricuţă unui pictor – Gheorghe Vânătoru: „Da, în zori, de fiecare dată, privind tablourile, îmi împrospătez amintirile: amintirile care mă leagă de primele emoţii ce le-am încercat cu pictura. Ea, pictura, mi-a clădit tinereţea într-un fel, pe nişte dimensiuni cu totul romantice: un romantism în care văd în apoteoză spiritul omenesc ca într-o feerică lumină astrală. Cred ca un nebun-profet în viitorul ei şi o iubesc cu esenţe tari, merg zilnic ca medic chirurg la masa de operaţii şi mă simt pătruns de efluvii izvorâte din operele panotate în casa mea, şi ceea ce pare incredibil de făcut cu bisturiul îmi reuşeşte în colaborare cu ceea ce-mi dau emoţiile picturii. Prin ea iubesc omul, viaţa, devin mai bun, mai înţelept. Ridic medicina la nivel de creaţie şi desfac miracolul natura, pentru a-l recompune”.

Povestea unei colecţii

Cei care îndrăznesc să se aplece peste abisul morţii şi încearcă să menţină viaţa prin munca lor se simt pierduţi într-o negură de nepătruns, ca în centrul unui uragan a cărui poziţie şi formă se modifică neîncetat. Cine ar putea să adune zilele şi nopţile medicului care se luptă mereu cu «răul», cum zicea un apropiat al său: «cel mai rău dintre ele»? Dar, totodată, cine ar putea să ştie mai bine decât Profesorul şi Chirurgul Ion Chiricuţă, sau decât fiul său, Ion-Christian Chiricuţă, colecţionar la rândul lui, ce înseamnă pasiunea de a aduna «frumosul» atât de mult îndrăgit şi admirat o viaţă întreagă?…

Ce moştenire frumoasă, ce cruce dublă şi grea – medicina şi dragostea pentru artă!”, scrie Adrian Buga.

Albumul Comori de artă din colecţia de pictură Ion Chiricuţă poate fi achiziţionat exclusiv de pe site-ul http://www.argoart.ro. Cumpărătorii pot opta între ediţia de lux (1.200 de lei) şi ediţia bibliofilă (1.600 de lei).

Textele poartă semnătura lui Adrian Buga, Ion Christian Chiricuţă, Ion Chiricuţă, Constantin Constantinescu şi Corneliu Baba.

Albumele au fost tipărite pe hârtie japoneză la celebra tipografie Bortolazzi Stei din Verona din ale cărei tiparniţe s-au născut albumele de lux ale Editurii Taschen.

Lansarea albumului reprezintă uvertura Proiectului Buga-Chiricuţă, ce va continua cu o expoziţie de excepţie, la Muzeul Colecţiilor de Artă din Bucureşti. Deschiderea expoziţiei va avea loc în 5 mai 2015.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.