Drumarii amenință cu proteste

      Drumarii amenință cu proteste dacă factorii decidenți vor modifica organigramele structurilor teritoriale ale companiei în baza legii 296/2023.

Sindicatul Drumarilor” Elie Radu”, sindicat reprezentativ în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România SA (C.N.A.I.R.), atrage atenția asupra intenției factorilor decidenți de a modifica organigramele structurilor teritoriale ale companiei în baza legii 296/2023.

 

„Chiar dacă în luna decembrie a anului trecut Consiliul de Administrație al companiei nu a aprobat aceste organigrame pe motiv că nu au fost elaborate cu consultarea sindicatului, acum, conducerea CNAIR revine cu intenția de a trece peste voința sindicatului. Subliniem faptul că noile organigrame au fost concepute discriminatoriu menite să promoveze strict clientela politică“, precizează reprezentanții Sindicatului într-un comunicat remis cotidianul.ro.

Ei mai spun că „În urma sesizării sindicatului în luna decembrie 2023, Consiliul de Administraţie a respins aceste organigrame ca fiind neconforme, neunitare și care nu respectă legislația în vigoare. Acesta a dispus ca împreună cu sindicatul reprezentativ să se refacă organigramele care să îndeplinească toate criteriile enumerate mai sus. Din luna decembrie 2023 la fiecare întrunire a C.A. sindicatul a solicitat să se țină cont de decizia luată pentru refacerea organigramelor, însă de fiecare dată am fost ignorați încălcându-se în mod flagrant legea dialogului social.

Prin aplicarea acestor organigrame în cadrul C.N.A.I.R., vor apărea concedieri colective cu impact major asupra activității companiei.

Având în vedere importanța strategică a companiei la securitatea națională a României, aplicarea legii 296/2023 în cadrul C.N.A.I.R. ar duce la o destabilizare totală a acesteia, cu impact asupra siguranței rutiere a țării.

De impactul acestei legii asupra companiei a fost mai interesat Sindicatul Drumarilor “Elie Radu” decât conducerea companiei care, imediat după intrarea in vigoare a legii, a solicitat o întâlnire cu directorul general, solicitare rămasă fara niciun impact. Deși Legea nr.467/2006 obliga angajatorul ca în cazul în care exista o ameninţare la adresa locurilor de munca sau au loc modificări importante în organizarea muncii să iniţieze informări și consultări cu sindicatul reprezentativ, până la acest moment nu a avut nicio astfel de întâlnire, desi a fost sesizat in mai multe rânduri, atât directorul general, cat si Consiliul de Administraţie al CNAIR. În aceste condiţii, Sindicatul a fost nevoit sa facă propria analiza care să stea la baza memorandului în vedere exceptării CNAIR de la aplicarea acestei legi și să solicite sprijinul direct al Ministerului Transportului si Infrastructurii.

Apreciem că aceasta lege este imposibil de aplicat în cadrul CNAIR, având în vedere că aceasta raspunde de administrarea a peste 16.000 km de drumuri si 1000 km de autostrăzi, poduri, iar organizarea sa se extinde pe întreg teritoriul României.

Astfel, la nivelul C.N.A.I.R., există organizate structuri teritoriale – Direcţii regionale de drumuri sii poduri, secţii de drumuri naţionale, districte, Centrele de Coordonare si Întreţinere – CIC-uri, Agenţii de Control si Încasare ACI-uri şi Agenţii de Incasare-AI-uri, fiecare dintre acestea având personal de conducere. Raportat la numărul total de angajați, cu numărul de personal de conducere doar la nivelul acestor structuri teritoriale, C.N.A.I.R.-S.A. nu se poate încadra în procentul total de 8% de funcţii de conducere din total personal.

Mare parte din atribuţiile CNAIR sunt gestionate de direcţiile regionale de drumuri si poduri, care sunt împuternicite să reprezinte C.N.A.I.R.-S.A. conform obiectului de activitate din punct de vedere tehnic, juridic, economic şi administrativ în raza teritorială în care acţionează. Astfel, acestea au structuri de întreţinere şi implementare proiecte, achiziţii, economic, juridic, personal etc. Aceste structuri la nivel teritorial au fost gândite să existe într-o manieră suplă, fără a fi sufocate cu număr mare de personal, ceea ce conduce la faptul că acestea, de obicei, nu au în subordine un număr de 10 posturi, iar comasarea acestora doar de dragul tăierii de posturi de conducere, ar duce la disfuncţionalităţi grave.

Siguranţa participanţilor la traficului rutier nu poate fi atinsă decât prin asigurarea unei stări tehnice corespunzătoare a drumului şi a elementelor sale constitutive şi printr-o capacitate reală, eficientă şi neîntreruptă de intervenţie în scopul prevenirii şi înlăturării imediate a tuturor factorilor de pericol previzibili sau imprevizibili.

Complexitatea activităţii C.N.A.I.R.-S.A. ca administrator al reţelei de drumuri, derivând din lege şi din normativele tehnice specifice, având ca deziderat final siguranţă participanţilor la traficului rutier, are impact şi cu privire la răspunderea civilă şi penală, atât a persoanei juridice, cât şi a salariaţilor.

Aplicarea acestei legi are impact si cu privire la preluarea in administrare a următoarelor sectoare de drumuri care urmează a fi date in circulaţie, insa din cauza tăierii posturilor vacante, nu mai poate fi angajat personal care sa facă acest lucru. In plus, aceasta companie s-a confruntat cu o penurie de personal specializat, având un deficit de personal de cel putin 700 persoane (cat ar fi trebuit angajat pana la sfârşitul anului si nr. total de personal).

In calitate de administrator al reţelei de drumuri, este necesar, in mod obligatoriu, păstrarea parcului auto actual si decontarea cheltuielilor justificate cu privire la combustibil. Obligaţiile stabilite prin Legislaţie si Normative impun deplasarea si intervenţia angajaţilor C.N.A.I.R/D.R.D.P./S.D.N./C.I.C./District pe sectoarele de drumuri naţionale si autostrăzi din administrare cu autovehiculele din dotare. Restricţiile introduse de Legea nr. 296/2023 blochează buna desfăşurare a sarcinilor si atribuţiilor de serviciu de către salariaţi,

In cadrul C.N.A.I.R.- S.A., s-a negociat si semnat un contract colectiv de munca (CCM), conform Codului Muncii si Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, astfel încât au fost stabilite drepturile salariale si celelalte drepturi de care beneficiază salariaţii. Prin semnarea Convenţiei OIM nr. 98/1949, România s-a obligat sa ia masuri corespunzătoare pentru a încuraja si a promova dezvoltarea si folosirea procedurilor de negociere voluntara a contractelor colective si nicidecum de a înlătura efectele acestor contracte prin emiterea de dispoziţii legale contrare. In contextul aplicării prevederilor Legii nr. 296/2023 cu privire la acordarea tichetelor de masa si acord ea de premii, prime, bonusuri, alte drepturi de natura salariala, se încalcă prevederile CCM in vigoare.

Având in vedere aceste considerente, Sindicatul Drumarilor Elie Radu revine cu solicitarea publică adresată ministrului transportului și cere avizarea favorabilă a memorandumului de exceptare in totalitate a CNAIR SA de la aplicarea acestei legi și susținerea spre aprobare de către Guvernului României.

In cazul in care nu se vor iniţia discuţii cu Sindicatul Drumarilor Elie Radu si nu se vor face demersuri in vederea exceptării in totalitate de la aplicarea acestei legi, sindicatul avertizează asupra începerii unor mişcări de protest, prin pichetarea ministerului si a prefecturilor, atât in Bucureşti, cat si in tara, urmate apoi de proteste in cadrul CNAIR. Salariaţii nu sunt obligaţi sa presteze munca suplimentara pentru a putea asigura viabilitatea drumurilor in prag de iarna, iar activitatea in cadrul agenţiilor de control si încasare de la granita nu trebuie sa se desfăşoare cu mâncarea pe genunchi, fără pauze de masă etc.

 

CNAIR, la fel ca alte companii de stat, se confruntă cu lipsa personalului de specialitate. Firmele mari de construcţii atrag inginerii cu salarii mult peste ceea ce oferă CNAIR, multinaţionalele atrag tinerii cu salarii si bonusuri impresionante, in timp ce CNAIR încearcă să țină cu dinţii de profesionişti crescuţi sau atraşi cu greu in cadrul companiei.

Astfel consideram ca implementarea la CNAIR a masurilor dispuse prin Legea nr.296/2023 ar duce la un regres puternic al companiei, iar rezultatele remarcabile obţinute cu greu in ultimii ani vor dispărea acest lucru fiind cauzat si de pierderea profesioniştilor din domeniu care se vor îndrepta rapid către mediul privat, cuantumul veniturilor istorice realizate cu greu in ultimii trei ani probabil va reveni la nivelul de jos, controalele efectuate in ACI-uri vor reveni la nivelul celor din perioadele negre ale companiei, iar protejarea si întreţinerea infrastructurii rutiere se va putea realiza doar la cota de avarie având impact major in siguranţa participanţilor la trafic“.

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

4 Comentarii

  1. „PRELUAȚI PUTEREA -SINDICATE,LIGI,ASOCIAȚII-FIECARE CU LEGILE LOR ,CU DOLEANȚELE LOR !!!” Ș-APOI CINE CONSTRUIEȘTE DRUMURILE NOASTRE TOATE -? AM ÎNTÂLNIT DOAR „WILD BUILD”, „BECHTEL”,………..VOI CEI DIN ACEST SINDICAT–SARE PE ASFALT CU LOPĂȚICA ! SALARII ȘI DREPTURI -CA TOȚI CEI DE LA STAT ORI CEI CE POT BELI STATUL!! SE PARE CĂ LAPTELE ȘI MIEREA DIN „DEMOCRAȚIILE DEZVOLTATE OCCIDENTALE SUNT TOT MAI PIPERATE ! HAI ACASĂ PUIȘOR ! DE…..

  2. Dar când au respectat legea organele decidente? Au făcut totul inclusiv sifonarea banilor și, pa Ilie, ne doare in pălărie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.