Festivalul Internaţional „Cinepolitica 2018” aduce cele mai noi şi mai premiate filme cu temă politică

In The Fade

Competiția celei de-a șaptea ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (18 – 22 aprilie, la Cinema Elvire Popesco și Institutul Balassi din București) reunește cele mai noi și premiate producţii cu temă politică, de la propunerea Bulgariei la Oscar până la Marele Premiu al Juriului pentru documentar la Sundance.

Corupție în Balcani, jihadism transmis din tată-n fiu, negocieri istorice și supraviețuirea în Berlinul nazist sunt temele abordate în patru din cele șapte filme din competiția Cinepolitica.

În întuneric/ In The Fade, cel mai nou film regizat de Fatih Akin, premiat la Cannes şi Globurile de Aur, deschide Cinepolitica 2018.

Având la bază crimele xenofobe comise în 2011 de grupul neo-nazist National Socialist Undeground, filmul regizorului german de origina turcă Fatih Akin ne face părtaşi la drama Katjei (Diane Kruger), o femeie care îşi doreşte să se facă dreptate în cazul uciderii fiului şi soţului ei kurd, fost traficant de droguri, într-un atac cu bombă.

Premiat la Cannes 2017 pentru Cea mai bună actriţă (Diane Kruger), câştigător al unui  Golden Globe pentru film străin si cu o coloana sonora memorabilă, semnată de Josh Homme, vocalistul formatiei Queens Of The Stone Age, În intuneric a reprezentat si propunerea Germaniei la Oscar.

Pelicula va fi distribuită în cinematografele din România de Independenţa Film din 20 aprilie.

Gloria

Gloria/ Glory, filmul tandemului bulgar Kristina Grozeva și Petar Valchanov, multipremiat la festivaluri de film importante din Europa, precum Locarno sau TIFF, este o parabolă socială ce explorează corupția, diferențele de clasă și prăpastia dintre zonele urbane și cele rurale din Bulgaria contemporană.

Asemănat de publicația britanică The Guardian cu naturalismul pesimist al cinema-ului românesc și apreciat pentru montajul de tip documentar, Gloria, un film inspirat dintr-un caz real prezentat de presa bulgară, ne arată cum un muncitor bâlbâit și binevoitor ajunge peste noapte victima sistemului corupt din țara vecină. Filmul a fost propunerea Bulgariei la Oscar în 2018.

Câștigător al Marelui Premiu al Juriului la Sundance, Of Fathers and Sons, documentarul regizorului sirian de origine kurdă Talal Derki, ne face părtași într-un mod brutal la intimitatea unei familii de fundamentaliști islamici. Văzut de The Hollywod Reporter drept “o privire intimă asupra răspândirii jihadismului radical” și lipsit total de apariții feminine, Of Fathers and Sons urmărește drama copiilor ale căror povești de noapte bună sunt povești cu martiri ai războiului contra forțelor lui Assad.

The Oslo Diaries

Tot din selecția Sundance 2018 vine și The Oslo Diaries, documentar regizat de Mor Loushy și Daniel Sivan, care ne prezintă culisele acordului de pace istoric dintre Israel și Palestina, semnat în 1992, în secret, la Oslo. Filmul, deja achiziționat de HBO, abundă în înregistrări de arhivă, imagini care nu au mai fost difuzate, reconstituiri și interviuri cu oameni-cheie ai acelor vremuri, cum ar fi președintele Shimon Peres.

The Interpreter

Un alt film care a atras atenţia prin distribuţia sa şi care face parte din selecţia Cinepolitica 2018 este Interpretul/ The Interpreter, un road movie dulce-amărui în regia lui Martin Sulik, care îi are în rolurile principale pe marele cineast ceh Jiri Menzel şi pe carismaticul actor austriac Peter Simonischek (Toni Erdmann). Oscilând între comedie şi tragedie, Interpretul ne plimbă prin Slovacia profundă de după cel de-al Doilea Război Mondial, alături de cei doi bărbaţi, unul evreu, celălalt urmaşul unui ofiţer nazist, urmăriţi de un trecut întunecat şi ambiguu.

Un pas în urma serafimilor

Din selectia Festivalului nu lipsesc nici producţiile autohtone. Un pas în urma serafimilor, lungmetrajul de debut al regizorului Daniel Sandu, recent premiat cu 8 trofee Gopo, printre care cele pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor, este o poveste inspirată din viaţa regizorului. Gabriel, un adolescent care îşi doreşte să devină preot, încearcă să se adapteze într-un seminar teologic ortodox, dar curând descoperă că sistemul este corupt şi abuziv, iar minciuna, furtul, manipularea şi trădarea sunt aptitudini pe care trebuie să şi le însuşeasca pentru a rezista în seminar. Proiecţia va fi urmată de dezbaterea Politică, compromisuri şi constrângeri în sistemul religios.

The Invisibles

The Invisibles, o docu-dramă germană, regizată de Claus Raefle și filmată Joerg Widmer, care a semnat imaginea și pentru Pina și Tree of Life, ne spune povestea a patru tineri evrei care au supraviețuit în Berlinul nazist utilizând identități false. Dramatizarea poveștile celor patru subiecți face din The Invisbles un hibrid de documentar și dramă elaborată.

The Cleaners

The Cleaners (regia Moritz Riesewieck, Hans Block) documentar nominalizat la Sundance 2018 în secțiunea World Cinema, aduce în discuție un subiect extrem de actual: adâncurile universului online. Cei doi autori ai filmului fac o incursiune în lumea celor care sunt contractați să filtreze și să elimine conținutul nepotrivit publicat pe internet. Deși această comisie obscură de evaluare acționează, la prima vedere, cu cele mai bune intenții, înlăturând materiale violente sau pornografice, în realitate, marile companii sau cercuri de influență politică plătesc moderarea pe care o fac acești filtranți digitali pentru a manipula informații, a restricționa dreptul la liberă exprimare sau pentru a cenzura în mod direct voci indezirabile.

The Reports on Sarah and Saleem

“The Reports On Sarah And Saleem” (regia Muayad Alayan), câștigător al Premiului Publicului la Festivalul de la Rotterdam, expune aventura extraconjugală dintre un palestinian și o femeie israeliană. Relația dintre aceștia capătă o dimensiune politică neînchipuit de periculoasă în momentul în care sunt surprinși în locul și la momentul nepotrivit. Consecințele sunt mult mai grave decât destrămarea căsniciilor lor. Deși la început cazul pare prezentat asemeni unui clișeu occidental de adulter descoperit întâmplător, regizorul reușește să deturneze întreg firul narativ către un conflict politic epic.

The Summit

În “The Summit” (regia Santiago Mitre), thrillerul politic nominalizat la Cannes 2017 în secțiunea Un Certain Regard, Hernán Blanco, președintele argentinian nou ales în funcție, se confruntă cu o provocare formidabilă atunci când problemele geopolitice și neglijarea familiei se ciocnesc în timpul unui summit extrem de important pentru America Latină privind comerțul cu petrol. Filmul a fost catalogat de critici ca fiind un melanj de dramă shakespeariană și thriller hitchcockian.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Îmi încep comentariul cu un citat. Nu din opera lui Lenin, ci din articol:

    „marile companii sau cercuri de influență politică plătesc moderarea pe care o fac acești filtranți digitali pentru a manipula informații, a restricționa dreptul la liberă exprimare, sau pentru a cenzura în mod direct VOCI INDEZIRABILE [subl. ns.]. Ca să vezi! Cum de v-a scăpat fraza asta, Frau Buluc ?

    Altminteri, mi-a reţinut atenţia „docu-drama” intitulată „The Invisibles” („Die Unsichtbaren – Wir wollen leben”), care a avut premiera în anul 2017. E o plăcere să vezi asemenea opere cinematografice. Am savurat-o cap-coadă! Sub aparenţa solidarizării cu cauza evreimii oprimate, duplicitarul nostalgic Claus Räfle a urmărit să-şi exprime admiraţia la adresa autorităţilor naziste. (Chit că ideologia nazistă este de sorginte sionistă.) Documentarul a fost realizat, din start, cu intenţia de a actualiza ideea de „Juden Raus!”. Empatia cu iudeii este numai de faţadă.

    În mod asemănător erau făcute filmele „omagiale” pe vremea lui Ceauşescu.

    Deşi, în anul 1943, Gauleiter-ul Berlinului, Dr. Joseph Goebbels – el însuşi evreu -, declara capitala Germaniei „liberă de evrei”, în oraş se pare că încă se mai aflau, ascunşi, circa 7.000 de evrei. Dintre aceştia, doar vreo 1.500 au supravieţuit perioadei războiului. Sehr interessant.-

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.