Sublime acorduri muzicale

Alăturare „incendiară”: Mozart versus Salieri şi Cristian Măcelaru alături de Alexandru Tomescu

Doi compozitori al căror destin artistic este legat prin relaţia conflictuală descrisă (în formă ficţionalizată) în celebra piesă de teatru Amadeus (şi în pelicula cinematografică omonimă) – Mozart şi Salieri, şi doi muzicieni români de mare valoare – dirijorul Cristian Măcelaru şi violonistul Alexandru Tomescu, se întâlnesc pe scena Sălii Radio!

Vineri, 20 februarie, la ora 19:00, alături de Orchestra Naţională Radio, îl veţi aplauda aşadar pe Cristian Măcelaru, dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia, cu o frumoasă carieră în special în S.U.A şi în Canada şi pe violonistul Alexandru Tomescu, solistul Orchestrelor şi Corurilor Radio care are privilegiul de a cânta pe vioara Stradivarius Elder-Voicu.

Repertoriul serii este construit pe baza alăturării „incendiare” între Concertul nr. 2 în re major pentru vioară şi orchestră creat de Mozart şi Sinfonia Veneziana, semnată de contemporanul său, compozitorul italian Antonio Salieri, între cei doi artişti spunându-se că ar fi existat o mare rivalitate artistică. Creaţiile lui Salieri au intrat într-un con de umbră până în sec. XX, când faima sa a fost „recreată” de piesa de teatru Amadeus, semnată de dramaturgul Peter Shaffer şi devenită extrem de cunoscută graţie ecranizării regizorului Miloš Forman.

Veţi asculta, de asemenea, şi una dintre cele nouă simfonii beethoveniene – Simfonia a VII-a, dirijată la premiera absolută de la Viena (8 decembrie 1813) de Beethoven însuşi, concertul respectiv fiind unul caritabil pentru soldaţii răniţi în bătălia de la Hanau. Deşi Beethoven considera că această simfonie este una dintre cele mai reuşite lucrări ale sale, părerile muzicienilor şi ale criticilor au fost extrem de diverse.

Cu o activitate dirijorală în plină ascensiune, Cristian Măcelaru şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite. A studiat la Universitatea Rice şi a obţinut diploma de master pentru dirijat. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră. Cristian Măcelaru a fost invitat să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez.

Stagiunea 2011-2012 a inclus colaborări cu Orchestra Simfonică din Houston şi Baltimore, Civic Orchestra din Chicago, precum şi cu Orchestra Philadelphia, în prezent fiind dirijor asociat al Filarmonicii din Philadelphia. Cristian Măcelaru colaborează în mod curent cu Orchestra Métropolitain din Montreal, Orchestrele Simfonice din Washington, Seattle, Toronto, Baltimore. De asemenea, Cristian Măcelaru a debutat cu succes alături de Orchestra Simfonică din Göteborg, Suedia.

Alexandru Tomescu a evoluat de nenumărate ori atât alături de Orchestra de Cameră Radio, cât şi alături de Orchestra Naţională Radio, pe scena Sălii Radio, dar şi peste hotare, în turnee în Europa şi Asia. Concerte de Mozart, Bruch sau Mendelssohn printre altele, susţinute de Alexandru Tomescu alături de cele două ansambluri, s-au materializat în înregistrări lansate de către Editura Casa Radio.

Alexandru Tomescu a concertat în săli celebre ale principalelor metropole ale muzicii: Carnegie Hall (New York), Walt Disney Concert Hall (Los Angeles), Théâtre des Champs Elysées (Paris), Concertgebouw (Amsterdam) etc.

Cristian Macelaru (foto Virgil Oprina)

Turneul Stradivarius, conceput în jurul viorii de colecţie pe care cântă, este un eveniment anual care l-a purtat pe tânărul violonist de nenumărate ori în întreaga ţară. A interpretat cele trei mari Integrale ale repertoriului pentru vioară solo – cele 24 de Capricii de Niccolò Paganini, cele Şase Sonate de Eugène Ysaÿe şi cele Şase Sonate şi Partite de Johann Sebastian Bach, turneele fiind urmate de o lansare de DVD sau CD, produse discografice ce s-au bucurat de un mare succes.

Pasionat în egală măsură de muzica de cameră, Alexandru Tomescu a evoluat mai întâi în Romanian Piano Trio (2005-2010), iar din 2011 este prim violonist al Cvartetului Ad Libitum, ansamblu cameral de prestigiu, cu o istorie de peste 25 de ani.

Le Roi danse (Regele dansează) – Seară barocă la Sala Radio!

O călătorie către cea mai elegantă şi mai opulentă curte regală a barocului european – Curtea lui Ludovic al XIV-lea, legendarul Rege Soare – într-o perioadă de înflorire pentru toate artele este ceea ce vă propune Orchestra de Cameră Radio, în concertul programat miercuri, 25 februarie, la ora 19.00, la Sala Radio.

Soprana Rodica Vica

Sub titlul Le Roi danse (Regele dansează), referire la filmul regizorului belgian Gérard Corbiau, o frescă extrem de reuşită a vieţii artistice la Curtea Regelui Soare, vă veţi bucura de o seară specială de muzică barocă, un tip de eveniment mai rar întâlnit pe scenele bucureştene, dar extrem de apreciat în ţările vest europene. Veţi asculta lucrări semnate de cei mai cunoscuţi compozitori ai vremii – Lully şi Couperin, în interpretarea Orchestrei de Cameră Radio şi a sopranei Rodica Vică şi sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeșelea, care la doar 26 de ani este dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi şi ocupă aceeaşi poziţie şi la Filarmonica din Sibiu, începând din stagiunea curentă.

De origine italiană, Lully – compozitorul oficial al Curţii lui Ludovic al XIV-lea – a cunoscut o ascensiune spectaculoasă, atât prin talentul său de curtean intrigant care ştia să îşi atingă interesele, cât şi prin arta sa de a cultiva pasiunea monarhului pentru arte şi în special pentru dans şi pentru muzică. Rareori se aminteşte fapul că supranumele de Regele Soare provine chiar de la unul dintre rolurile interpretate de tânărul Ludovic al XIV-lea, în Baletul Nopţii.

Poziţia privilegiată de care Lully s-a bucurat toată viaţa sa la Curte i-a permis să inoveze îndrăzneţ în genurile muzicale ale epocii, marcând astfel major evoluţia ulterioară a domeniului. Lully era responsabilul Baletelor Curţii şi al ansamblului Les violons du Roi, orchestra care îl însoţea pe suveran în toate deplasările, considerată prima orchestră simfonică din istoria muzicii. De asemenea, Lully a avut o strânsă colaborare cu Molière şi a creat pentru spectacolele acestuia dansuri, momente de muzică vocală şi scene complexe şi astfel au luat naştere aşa-numitele balete-comedii. Lully a compus tragedii, opere combinate cu balet, balete în care a impus în lumea muzicală dansuri ca menuetul, gavotta şi bourée-ul. A creat o formă de operă ce a devenit cunoscută drept tragédie lyrique, un pas important în dezvoltarea ulterioară a operei, în forma pe care o cunoaştem astăzi.

Veţi asculta la Sala Radio partituri din compoziţiile lui Lully: Armide, Ballet de la Nuit, Idylle sur la Paix, Le Bourgeois Gentilhomme ş.a.

François Couperin, cel de-al doilea compozitor ale cărui lucrări – La Sultanne, Les Nations, L’apotheose du Lully – le veţi aprecia în concertul de la Sala Radio, a fost cel mai mare organist şi clavecinist al epocii, în calitate de muzician al Regelui Ludovic al XIV-lea.

Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Operei Naţionale Române din Iaşi (din stagiunea 2011-2012), cel mai tânăr dirijor care ocupă o astfel de funcţie. În anul 2012 a avut fericita ocazie de a colabora, pe scena lirică ieşeană, cu celebrul regizor Andrei Şerban la realizarea spectacolului Indiile galante. De asemenea, din stagiunea 2014-2015 este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu. Gabriel Bebeşelea a fost distins cu titlul de Cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale.

În prezent, tânărul dirijor român urmează, în paralel cu activitatea dirijorală, studiile postuniversitare la Viena, la Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Bursa oferită în 2011 de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti i-a permis un stagiu de asistenţă la una dintre cele mai bine cotate orchestre din lume, renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam.

Desfăşoară de asemenea o activitate susţinută ca dirijor principal al ansamblului Sibiu Youth Orchestra, fiind unul din membrii fondatori ai acestuia. Din 2009 este dirijor şi al Icon Arts Ensemble. S-a impus în viaţa muzicală odată cu dobândirea Premiului I la Concursul de dirijat Jeunesses Musicales – Bucureşti, 2010.

Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Camera Radio, Szekelyfoldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti – Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română Cluj, Opera Maghiară Cluj.

Solistă invitată a multor opere şi filarmonici atât din România, cât şi din străinătate, Rodica Vică a debutat pe scena Operei Naţionale Bucureşti, în 2010 (la vârsta de 24 de ani), şi de atunci a colaborat permanent cu această instituție.

Soprana a susţinut numeroase concerte, spectacole şi turnee în România şi în străinătate: Franţa, Luxemburg, Austria, Ungaria, Danemarca, Belgia, Germania şi Japonia. În toamna anului 2012, Rodica Vică a fost invitată la Opera Naţională Română Iaşi să participe la unul dintre cele mai importante proiecte de operă din România: Indiile Galante (J.Ph. Rameau), în regia lui Andrei Şerban. În urma concursului Piccolo Festival del Friuli Venezia, Rodica Vică a obţinut rolul Marchesa Lucinda din opera La Cecchina de N. Piccini, producţie ce a fost prezentată în vara anului 2013 în numeroase oraşe din Italia. Un an mai târziu, a debutat la Viena în rolul Donna Anna din opera Don Giovanni de Mozart, în cadrul festivalului Klassik Festival Schloss Kirchstetten, iar în toamna aceluiaşi an a deschis Festivalul Internaţional de Muzică Barocă din Varazdin (Croaţia), alături de una dintre cele mai bine clasate orchestre de muzică barocă – Accademia Bizantina.

Dirijorul Gabriel Bebeselea

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.