Un weekend bogat în premiere teatrale

Pelicanul”, în premieră la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Regizorul Felix Alexa revine la Teatrul Maghiar de Stat Cluj şi montează din nou o piesă a celebrului dramaturg nordic August Strindberg, Pelicanul. Premiera va avea loc sâmbătă, 27 februarie, la ora 20.00, în Sala Studio, următorul spectacol fiind programat luni, 29 februarie, la ora 20.00.

Regizorul a declarat că Pelicanul este o piesă mult mai puţin realistă decât Domnişoara Julie, fiind caracterizată, cu precădere, de senzaţiile vizuale şi senzuale. Strindberg are, în opinia lui Felix Alexa, o viziune violentă asupra familiei şi a omenirii, lucru care îi conferă actualitate chiar şi în 2016. Această violenţă este totodată poetică, personajele fiind în acelaşi timp odioase şi sublime. Regizorul a precizat că a conceput spectacolul Pelicanul ca un fel de muzică a senzaţiilor, a sentimentelor personajelor.

Peter Arus şi Eva Imrein Pelicanul

A juca Strindberg ”e ca şi cum ai dansa pe muchie de cuţit, pe marginea prăpastiei, acolo unde în fiecare clipă poţi să cazi”. Rolurile din piesă sunt ”de substanţă, lucrate pe un anumit tip de senzaţie”.

Pelicanul este o piesă de cameră, face parte din cele cinci piese de cameră, pe care Strindberg le-a scris spre sfârşitul vieţii. Sunt nişte piese foarte muzicale, la nivelul muzicalităţii stărilor sufleteşti, muzicalitatea ritmurilor scenelor. Am şi mers în această direcţie în spectacol. Am lucrat mult la ritmurile diferite ale fiecărei scene. Strindberg era pasionat de muzică, cânta la unele instrumente, şi cumva când a scris piesele avea în cap o anumite muzicalitate interioară a pieselor. Relaţiile dintre personaje se dezvoltă cu suişuri şi coborâşuri violente, ca un fel de partitură muzicală foarte ritmată.

În Pelicanul am mers într-o zonă mult mai absurdă şi nerealistă şi, în acelaşi timp, am păstrat ceea ce, pentru mine, este un numitor comun al pieselor lui Strindberg: intensitatea jocului actoricesc, o anumită emoţie dusă uneori la extrem, o încărcătură emoţională dusă la limită aproape. Piesele lui Strindberg cu toate că au fost scrise în urmă cu aproape 100 de ani, sunt şi azi foarte moderne, tocmai pentru că sunt scrise de un om, care a avut o viziune aproape apocaliptică a lumii în care trăim.

Felix Alexa în timpul repetiţiilor la Pelicanul

Acest spectacol este o imagine a lumii în care trăim, cinică, de o violenţă latentă ce izbucneşte uneori exploziv. O lume a distrugerii şi autodistrugerii sufleteşti. Strindberg este de o modernitate acută tocmai prin detaliile acestei apocalipse familiale pe care ne-o prezintă cu umor negru şi prin situaţii limită. Acolo unde speranţa a murit şi iluziile devin inutile, începe teritoriul senzaţiilor şi emoţiilor extreme.

Acest teritoriu straniu l-am explorat în Pelicanul, alături de o echipă de actori minunaţi”, mărturiseşte regizorul Felix Alexa.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Imola Kézdi, Zsolt Bogdán, Éva Imre, Péter Árus şi Melinda Kántor.

Pe scena mare a TNB revine “Furtuna”, sub bagheta magicianului Prospero

Ion Caramitru în rolul Prospero

Furtuna, cunoscuta piesă a lui William Shakespeare, în viziunea regizorului bulgar Alexander Morfov, revine în scenă, vineri, 26 şi sâmbătă 27 februarie, de la ora 19.30, la Sala Mare.

În rolul lui Prospero, Ion Caramitru, recent numit Ambasador Shakespeare, drept recunoaştere a unei cariere shakespeariene de peste 50 de ani, cu ocazia lansării în România, de către Consiliul Britanic, a programului Shakespeare lives, la 400 de ani de la dispariţia celui mai important creator al culturii britanice.

Mihai Calin şi Istvan Teglas, Caliban şi Ariel în Furtuna. Foto Florin Ghioca

Începând cu aceste reprezentaţii, rolul Mirandei, deţinut până de curând doar de Crina Semciuc, va fi împărţit cu o altă colegă de generaţie, Alexandra Sălceanu. Noua interpretă a Mirandei a cucerit deja atenţia publicului cu alte două roluri shakespeariene, Julieta, din Romeo şi Julieta şi Hermia, din Visul unei nopţi de vară. Alte roluri notabile din palmaresul tinerei actriţe: Casandra din Orestiade Eschil şi Lucy, într-o adaptare după Opera de trei parale de Brecht.

Alexandra Sălceanu, noua Miranda din Furtuna

Spectacol de prestigiu, aplaudat în festivaluri naţionale şi internaţionale, Furtuna de la Teatrul Naţional din Bucureşti este o poveste fără vârstă, despre un duce detronat, devenit magicianul Prospero, şi despre fiica lui, Miranda. O comedie a iluziilor, despre putere şi răzbunare, în care ştiinţa lui Prospero depăşeşte legile oamenilor, controlează natura, stăpâneşte duhuri şi provoacă iubirea.

Între atuurile acestei montări captivante se numără o distribuţie performantă – din care îi amintim, selectiv, pe Mihai Călin, remarcabilul interpret al lui Caliban (premiul UNITER pentru rol) şi pe Istvan Teglas (în rolul Ariel) -, plasticitatea decorului lui Nikola Toromanov, ritmurile frenetice, umorul şi emoţia, învăluite toate de luminile unui artist al light designului, Chris Jaeger.

Paula Seling, invitat special în “Magic Naţional”

Pe Paul Seling o puteţi asculta în Magic Naţional

Înregistrând un mare succes de public, la două luni de la premieră, Magic Naţional, acest spectacol-concert ce adună, ca într-o constelaţie, autografe muzicale, coregrafice şi recitative de înaltă clasă, atipic pentru repertoriul TNB, continuă să ne surprindă. În reprezentaţia care va avea loc duminică 28 februarie 2016, de la ora 20.00, veţi avea parte de o surpriză minunată. Ca un vestitor al primăverii, vocea Paulei Seling va răsuna, live, în această seară de sfârşit de februarie, în Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti.

Medeea Marinescu şi Emy Drăgoi în Magic Naţional

În calitate de invitat special, Paula Seling li se va alătura actorilor ce vă răsfaţă cu ipostaze artistice inedite, precum şi celor care îi secondează cu virtuozitate, muzicienii-magicieni Emy Drăgoi (acordeon) şi Lucian Maxim (percuţie), împreună cu 3D Pro’ect şi Jazz Hot Club România.

În Magic Naţional se cântă şi se dansează

Ion Caramitru (în dublă ipostază de actor, dar şi de regizor), Medeea Marinescu, Marius Manole, Istvan Teglas, Anca Sigartău, Lari Giorgescu, Aylin Cadîr, Eduard Adam, Florin Călbăjos, Emilian Mârnea şi Petre Ancuţa vă vor purta pe meridianele cântecului şi ale poeziei, jonglând cu vorbele în câteva limbi ale pământului, într-o ambianţă sonoră de o rafinată modernitate, peste care pluteşte, discret, un aer retro.

“Am iubit, am purtat, am pierdut”, înpremieră la ArCuB

Am iubit, am purtat, am pierdut, spectacolul care vorbeşte despre nenumăratele mistere ale feminităţii, se joacă în premieră oficială la ArCuB, în 5 şi 6 martie (avanpremieră şi, respectiv, premieră oficială) de la ora 20.00. Noua producţie ArCuB este o adaptare după Love, loss and what I wore de Nora & Delia Ephron, în regia lui Emil Hoştină.

Am iubit, am purtat, am pierdut este o intimă colecţie de poveşti feminine.

Ce iubim, ce pierdem, toate emoţiile, trăirile, durerea, bucuria, toate se leagă cu fire nevăzute de obiecte, parfumuri, rochii, pantofi, genţi şi ne regăsim bătrâne şi obosite, înconjurate de o pânză ca de păianjen, dar atât de bogată şi plină de culori, istorii ce merită, probabil să fie publicate pentru fiecare în parte…; poveştile prind viaţă aproape de spectator, senzaţia de acum şi aici e copleşitoare, nu poţi rămâne indiferent sau rece, pentru că ce se întâmplă la un metru de tine arde, amuză, bântuie, atrage, tulbură.

Spectacolul se foloseşte de elemente de vestimentaţie, de accesorii şi de amintirile pe care le stârnesc acestea fiecăreia dintre personajele feminine, pentru a picta o imagine a unei feminităţi vii, amuzante şi puternice, reuşind să creeze astfel o experienţă teatrală solidă şi memorabilă.

Coregrafia: Florin Fieroiu. Costume: Cristina Milea.

Cu: Elvira Deatcu, Laura Creţ, Anca Androne, Iulia Lumânare, Ioana Abur.

Romeo şi Julieta în premieră, La Teatrul Tony Bulandra

Premiera spectacolului Romeo şi Julieta. Iubirea mai puternică decât moartea, după William Shakespeare, va avea loc în 26 februarie.

Scenariul şi regia: Irina Niculescu.

Muzica şi tehnologia păpuşilor: John Lewandowski. Scenografia: Vlad Tănase.

“Romeo şi Julieta este povestea unei iubiri absolute şi imposibile, ce se naşte pe fundalul războiului dintre două clanuri puternice. O poveste fără vârstă, prezentă în toate timpurile, în toate culturile. Romeo şi Julieta, aceşti îndrăgostiţi sublimi, schimbă legile existenţei. Ei distrug barierele, sfâşie plasa complicată şi complexă a convenţiilor şi deschid o breşă către libertatea individuală. Această libertate nouă şi totală m-a atras. Prin dragoste, prin exasperanta ei imposibilitate, ceva deosebit şi mai presus de lume se deschide şi arde în chiar sânul lumii. Cei doi îndrăgostiţi sunt unul pentru celălalt o poartă spre infinit. Romeo şi Julieta explorează sentimentul modern al individualităţii, pornind de la experienţa profundă care este iubirea. Cei doi îndrăgostiţi se regăsesc ca să rămână împreună pentru totdeauna în locul în care lumea convenţiilor nu îi mai poate atinge şi unde tinereţea lor întreruptă cu brutalitate va rămâne intactă. Marile pasiuni, ca dragostea, ura, dorinţa de putere, agită firele existenţei umane, cutremurându-i echilibrul fragil. În ce măsură suntem liberi să ne alegem drumul? Această întrebare m-a condus să pun în scenă Romeo şi Julieta într-o viziune pentru actori şi marionete. Interpretarea noastră îmbină emoţia tragică cu umorul candid şi insolent al păpuşii. Spectacolul Romeo si Julieta – Iubirea mai puternică decât moartea reuneşte actori, muzică live şi marionete mânuite la vedere şi se adresează unui public larg de adolescenţi şi adulţi care se vor recunoaşte cu siguranţă în personajele de pe scenă, în încercările profunde ale primei iubiri”, scrie regizoarea. Irina Niculescu face parte din generaţia oamenilor de teatru care au pus fundamentele unei noi concepţii asupra păpuşarului profesionist, ca un actor capabil să integreze şi să practice multiple forme de teatru, de la tehnicile tradiţionale la cercetarea modernă în artele spectacolului. A obţinut diploma de Master of Fine Artssuma cum laude la Academia de Teatru, Film şi Muzică, Universitatea Charles, din Praga, şi şi-a dedicat viaţa profesională teatrului de păpuşi.

Debutul său profesional a avut loc la Teatrul Țăndărică din Bucureşti, explorând potenţialul păpuşii de a transmite emoţii, relaţia dintre actor şi păpuşă, reunind actori, păpuşi, dansatori şi muzicieni. Montează spectacole şi predă arta mânuirii păpuşilor în Europa, SUA, Canada şi Taiwan. Este Vicepreşedintele UNIMA-Statele Unite ale Americii şi membru al Comisiei de Training Profesional UNIMA Internaţional.

Vlad Tănase este artist plastic şi scenograf în teatru de păpuşi, membru fondator al Companiei de teatru de marionete PurAnima şi iniţiator al proiectului de succes The Rolling Strings, spectacol muzical cu marionete, inspirat de titanii rock The Rolling Stones, care a avut ecouri deosebite, atât în ţară, cât şi la festivaluri de profil din străinătate. De la începutul carierei sale, Vlad a semnat scenografia a peste 20 de spectacole de păpuşi, lucrând cu personalităţi marcante ale teatrului de animaţie: Cristian Pepino, Daniela Drăgulescu, Marian Sandu, Eustaţiu Gregorian, Daniel Stanciu, Radu Dinulescu ş.a.

Vlad Tănase este specializat, de asemenea, în pictură murală.

De Mărţişor, domnii şi doamnele petrec la “Amanta”!

Amanta, un spectacol sold out

Programat pentru data de 1 martie 2016, ora 20.00 la Filarmonica din Craiova, spectacolul Amanta este deja sold out. La cererea publicului craiovean, dornic să vizioneze o comedie de succes în zi de sărbătoare, organizatorii turneului au programat încă o reprezentaţie pentru ora 18.00 în aceeaşi zi.

Comedie spumoasă care aminteşte de Bucureştiul interbelic, Amanta se joacă din august 2015 cu un imens succes de public pe toate scenele din ţară. Răsturnările neaşteptate de situaţie şi personajele interpretate magistral de către actorii Teatrului Naţional din Bucureşti captivează publicul de toate vârstele şi îl face părtaş la toate jocurile de culise inventate de soţul infidel ca să-şi acopere minciuna în faţa soţiei.

Didina (Magda Catone) îşi aşteaptă soţul, Emil (Armand Calotă), până la orele dimineţii pentru a-i cere explicaţii, iar acesta ţese o pânză de minciuni pentru a-şi ascunde aventura amoroasă. Se încurcă singur în propriile iţe şi numai un miracol îl mai poate salva… miracolul apare în carne şi oase, în persoana unui trecător care a auzit cearta din întâmplare şi care se dă drept colegul de şcoală – Traian Bungrăzescu (Marius Rizea) cu care Emil şi-ar fi petrecut seara până târziu. Situaţia se complică şi mai mult când Didina insistă să-l găzduiască mai multe zile pe acest fost coleg de şcoală de la Piteşti şi pe soţia acestuia. Cum domnul în cauză nu este căsătorit, găseşte o soluţie rapidă de a avea o soţie care să accepte toată situaţia, în persoana amantei lui Emil. Apariţia Olgăi (Monica Davidescu) naşte şi mai multe semne de întrebare care complică la nesfârşit şirul minciunilor. Și cum întotdeauna este loc şi de mai rău, fratele Didinei, Matei Pintenaru (Dorin Andone), fost procuror, porneşte o anchetă pe cont propriu pentru a scoate la iveală amănunte din viaţa cuplului nou apărut.

Amanta este un proiect independent de teatru, regizat de Armand Calinovici, nepotul marii doamne a teatrului românesc, Elvira Godeanu!

De Mărţişor, domnii sunt invitaţi să-şi aducă soţiile la Amanta şi să petreacă împreună o seară de neuitat!

“Craii de Curtea-Veche”

Alexandru Repan în Craii de Curtea-Veche

Institutul Balassi – Institutul Maghiar din Bucureşti găzduieşte sâmbătă, 27 februarie, la ora 19.00, spectacolul Teatrului Nottara cu piesa Craii de Curtea-Veche.

Era de aşteptat ca lumea bizară a Crailor de Curtea-Veche să-l atragă pe sofisticatul om de teatru Alexandru Repan şi să-i incite imaginaţia în creionarea scenică a celor trei crai şi a hagealâcurilor lor, descrise de marele amator de heraldică, care a fost Mateiu Caragiale.

Cu mulţi ani în urmă, actorul Teatrului Nottara a făcut o selecţie a paginilor semnificative din romanul scris de fiul natural al lui Ion Luca Caragiale, publicat în 1929 şi premiat în acelaşi an de Societatea Scriitorilor Români.

Lumea crepusculară a acelui început de secol XX prinde viaţă în scenă, prin rostirea de neegalat a marelui actor român, care, ca regizor al propriului monolog, a simţit că sonorităţile catifelate ale violoncelului vor crea atmosfera de melancolie, necesară acestei montări, şi a invitat alături de el pe violoncelista Ella Bokor.

Reîntâlnirea cu acest spectacol este un prilej neaşteptat pentru publicul bucureştean. Ultimii spectatori care s-au putut bucura de parfumul acestei evocări au fost românii din Canada… şi se întâmpla acum trei ani.

Interpretează:

Alexandru Repan

Ella Bokor (violoncel)

Eu, Oblio”, în premieră la Teatrul Țăndărică

Oblio, un spectacol inedit

Teatrul Țăndărică vă invită, joi, 3 martie, la ora 18.00, la premiera spectacolului Eu, Oblio, regizat de Nona Ciobanu, o poveste fascinantă devenită celebră pentru multe generaţii de copii.

Inspirat din povestea lui Harry Nilsson (The Point!) şi având inserate versuri de Gellu Naum şi Ana Blandiana, spectacolul Eu, Oblio abordează teme care vorbesc despre autocunoaştere, scopul fiind acela de a-i ajuta pe cei mici să înţeleagă că în viaţă e bine să ai un rost.

Apelând la o scenografie spectaculoasă, la animaţii video, la o muzică inspirată şi la mult umor, Nona Ciobanu şi scenograful Peter Kosir au realizat un spectacol inedit care prezintă o nouă versiune a lui Oblio şi a lumii lui.

În distribuţie îi regăsim pe: Liliana Gavrilescu, Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Florin Mititelu, Cristina Țane.

Sunteţi aşteptaţi, aşadar, la premiera spectacolului Eu, Oblio pentru ca împreună să aflaţi care este “sensul”, nu cel de mers, ci cel al vieţii.

Absolventă a Academiei de Teatru şi Film Bucureşti, Secţia – Regie de Teatru, la clasa profesorilor Dan Micu şi Silviu Purcărete, Nona Ciobanu este o personalitate culturală complex, apreciată atât la nivel naţional, cât şi internaţional.

Are numeroare specializări în scenografie, light design, video şi management cultural; este fondator şi director artistic al Fundaţiei Culturale Toaca, împreună cu actorul şi scenograful Iulian Bălţătescu.

Și-a pus semnătura pe zeci de spectacole de teatru pentru adulţi, dar şi pentru copii, realizate în ţară, dar şi în străinătate, a colaborat cu instituţii culturale din Slovenia, SUA, Mexic, Slovacia, Marea Britanie, Irlanda, Germania etc.

Spectacolele regizate de Nona Ciobanu s-au jucat pe scene ale festivalurilor importante dinRomaniadar şi din afară, proiectele sale fiind apreciate cu numeroase premii. A susţinut multiple ateliere de teatru în Slovenia, SUA, Mexic, Irlanda, Marea Britanie, România, Germania, Olanda, Malta.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.